fbpx

Àcid Fòlic: per què n’has de prendre durant l’embaràs.

És imprescindible controlar els nivells d’àcid fòlic abans i durant l’embaràs per prevenir malformacions en el tub neural del bebè. Quan és important prendre àcid fòlic i com d’important és? T’ho expliquem a continuació.

 

Què és l’àcid fòlic?

L’àcid fòlic és una forma artificial del folat, una vitamina dl grup B (B9). Ho necessiten totes les persones, ja que protegeix les cèl·lules, prevé un tipus concret d’anèmia i ajuda a controlar la hipertensió. A més, és part important de la formació del sistema nerviós. Aquesta vitamina és necessària per a la divisió i el creixement cel·lular. És per aquest motiu que és tan important en l’embaràs.

 

Àcid fòlic en el període de preconcepció i embaràs

És important la suplementació amb àcid fòlic, ja que la majoria de les dones espanyoles en edat fèrtil no ingereixen les quantitats suficients d’aquest. Per tot això, les dones que saben que volen quedar-se embarassades, han de consultar al ginecòleg sobre els suplements d’àcid fòlic. Es recomana una suplementació de 0,4 mg d’àcid fòlic cada dia durant un mes abans de l’inici de l’embaràs.

Aquesta quantitat diària és suficient per prevenir malformacions del tub neural, com l’espina bífida o el llavi leporí, que solen produir-se durant els 28 primers dies de l’embaràs.

En els casos d’embarassos de risc, és a dir, si la dona ha tingut fills anteriorment amb espina bífida o si, per exemple, hi ha antecedents de malformacions del tub neural en la família o no es metabolitza correctament l’àcid fòlic, es recomana una presa de 5 mg al dia. A més del suplement, es recomana que totes les embarassades porten una dieta rica en aliments amb aportació en àcid fòlic.

La ingesta d’àcid fòlic conjuntament amb complexos multivitamínics durant tota la gestació, redueix la incidència de malformacions cardíaques, urinàries o or-facials.

 

Fonts naturals d’àcid fòlic

Es recomana una ingesta diària de 400 mg al dia de folat per a tots els adults. Les dones embarassades, a més, prendre suplements d’àcid fòlic.

És important saber que el folat es troba de manera natural en alguns aliments quotidians. La inclusió i ingesta d’aquests aliments en la nostra dieta diària és altament recomanable en l’edat adulta. A continuació, adjuntem un breu llistat d’aliments rics en folat:

  • Vegetals de color verd fosc: espinacs, bròquil, ruca, endívies o créixens.
  • Llegums: mongetes, els fesols, els pèsols o soja.
  • Verdures: espàrrecs, porros o carxofes.
  • Fruites, especialment plàtan, meló, alvocat i taronja.
  • Pa i pasta enriquits.
  • Fruits secs: nou, avellana, castanya i ametlla.

 

Efectes del dèficit d’àcid fòlic

Com ja hem dit, un dèficit d’àcid fòlic pot causar defectes en el desenvolupament del tub neural. Les conseqüències derivades més comunes són les següents:

  • Espina bífida oculta, que és el menys greu i no sol presentar complicacions.
  • Meningocele. És una hèrnia de les meninges, que es produeix en els teixits musculars i fibrosos.
  • Mielomeningocele. El conducte vertebral està obert, deixant exposats els nervis i els teixits. Les membranes i les medul·les sobresurten formant un sac.

 

En resum, l’àcid fòlic és una ajuda indispensable abans i durant l’embaràs. A #ConceptumFertilitat som experts en el tema, de manera que si necessites resoldre qualsevol dubte al respecte, demana cita i estarem encantats d’ajudar-te. 

Si te ha gustado el artículo, puedes compartirlo

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

¡Bienvenida a la vida!

Tu oportunidad de ser madre.

Solicitud de 1ª Visita Informativa Gratuita